Cechy dobrej strony internetowej
Twoja strona jest coraz rzadziej odwiedzana przez Internautów? To sygnał dla Ciebie, że może trzeba w niej coś zmienić. Podpowiadamy więc jaka powinna być dobra strona internetowa.
Wbrew pozorom projektowanie stron internetowych to bardzo pracochłonny proces i nie taki łatwy jak się niektórym wydaje. Ważne jest więc aby powierzyć to odpowiedniej osobie, która zna się w tej kwestii. Osoby, która wie jakie panują trendy i moda, czego należy unikać aby strona była funkcjonalna nie tylko dla użytkownika ale też łatwa w obsłudze dla administratora.
Pierwszą rzeczą zanim przystąpimy do projektowania jest wybranie dobrej i chwytliwej nazwy domeny. Należy więc upewnić się, czy ta, którą chcemy założyć jest wolna, czy jest kojarzona z firmą, jej produktami czy usługami. Dodatkowo warto sprawdzić czy wybrana nazwa jest dostępna także w portalach społecznościowych. Po wykupieniu domeny, przychodzi czas na budowę strony i kolejne decyzje. Poniżej wymieniamy kilka naszym zdaniem najważniejszych cech jakimi powinna wyróżniać się prawidłowo zaprojektowana strona internetowa aby mogła być ona dobrze widoczna w sieci, przyciągać uwagę potencjalnego klienta oraz pozostawić po sobie pozytywne wrażenia.
Prowadzisz firmę jednak nie posiadasz jeszcze strony internetowej? A może chcesz odświeżyć design swojej obecnej strony? Wypełnij niezobowiązujący formularz. Oddzwonimy do Ciebie i porozmawiamy merytorycznie o Twojej stronie internetowe. Pozostajemy do dyspozycji.
1. Szata graficzna
Jest to pierwsza rzecz z jaką spotyka się użytkownik. Ważne by miała przyjazne kolory, przemyślane grafiki. Należy unikać zbyt dużej palety barw bo zbyt wiele kolorów rozprasza i nie wiadomo na co patrzeć. Najlepiej wybrać od dwóch do czterech kolorów. Ogranicza się też animacje, media i innego rodzaju wirtualne gadżety do minimum, a najlepiej trzymać się od nich z daleka. Ważne jest też aby czcionka, krój pisma, wielkości i kolorów liter i znaków były czytelne. Nie jest też pożądane częste zmienianie szaty graficznej, ponieważ wprowadza to chaos i zamieszanie odwiedzającego. Internauci nie lubią zmian, zwłaszcza gdy chodzi o strony, które często odwiedzają. Wypracowane schematy oraz rytuały odgrywają niezwykle istotną rolę podczas surfowania w sieci. Wchodząc na ulubioną stronę, automatycznie przechodzimy kursorem w miejsce, w którym znajduje się interesująca nas zakładka. Jeżeli jej tam nie ma lub wygląda inaczej niż wcześniej, użytkownik jest zmuszony do ponownego poznawania strony, co zajmuje mu więcej czasu. Niestety nie każdy jest cierpliwy i ma na to czas w danym momencie kiedy się czegoś szuka, więc łatwo zrezygnować z dalszego przeglądania witryny.
2. Przejrzystość
Strona jest przejrzysta, gdy nie jest przeładowana dużą ilością elementów informacyjnych takie jak nagłówki, zdjęcia, akapity tekstu itd. Elementy informacyjne na stronie powinny być więc luźno rozmieszczone, a między nimi powinna być przestrzeń.
3. Funkcjonalność
Szczególną uwagę należy zwrócić na funkcjonalność witryny. Bardzo ważna jest tu tzw. „metoda trzech kliknięć”. Jeśli nie stosowało się jej wcześniej to warto o niej pomyśleć. Według tej reguły użytkownik powinien móc dostać się do dowolnej, interesującej go informacji na stronie w maksymalnie trzech kliknięciach, przechodząc ze strony głównej przez maksymalnie trzy podstrony. Alternatywą do tej metody jest wprowadzenie z boku lub u góry strony paska wyszukiwarki, który umożliwi szybkie odszukanie tego, czego w danym momencie potrzebujemy. Szczególnie jest to przydatne w sklepach internetowych. Dobrą opcją jest dodanie widgetów, które wyświetlą np. informacje o fanpage'u lub koncie na Twitterze. Umożliwia to jednocześnie ich błyskawiczną subskrypcję.
4. Tylko kluczowe informacje
Należy ograniczyć tekst do minimum. Warto zawrzeć jedynie najważniejsze informacje na stronie bez przeładowania jej zbędnymi treściami. Każdy bowiem ma swoją zdolność koncentracji. Im więcej tekstu, tym większa pewność, że nikt go nie przeczyta. Warto umieścić slogan, który streszcza np. to czym dana firma się zajmuje. W zależności od rodzaju firmy, na stronie powinno znajdować się kilka rzeczy, które wchodzą w sferę informacji. W przypadku restauracji ważne będzie zamieszczenie karty menu z cennikiem, gdy jesteś producentem warto umieścić dobre zdjęcia produktowe, natomiast w przypadku firmy usługowej warto zamieścić referencje.
5. Intuicyjna nawigacja
Strona internetowa jest bezużyteczna bez logicznej nawigacji. Powinno zatem używać się jasnych i zrozumiałych nazw dla poszczególnych podstron np. o nas, oferta, kontakt, galeria. Im krócej tym lepiej. Użytkownik od razu wklikuje się w to co w obecnej chwili jest mu potrzebne i nie szuka tego po całej stronie.
6. Responsywność
Urządzenia mobilne stają się coraz tańsze i bardziej dostępne dlatego posiadanie przestarzałej strony jest przysłowiowym "strzałem w kolano". Spora część serwisów obecnie notuje około 40-50% odwiedzin strony z urządzeń mobilnych. Z przeprowadzonych badań wynika również, że aż 70% decyzji zakupowych podejmowanych jest w ciągu godziny od sprawdzenia oferty na mobilnej stronie internetowej. Co oznacza, że ludzie przeglądają najpierw mobilne strony internetowe z zamiarem zrobienia bądź kupienia czegoś w konkretnym momencie, stąd też posiadanie strony resposnywnej jest rzeczą niezwykle istotną. Strony responsywne to takie, które same przystosowują się do rozdzielczości w zależności od urządzenia na jakim są wyświetlane. Responsywność strony ma również istotny wpływ na wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce Google.
7. Szybkość ładowania strony
Szybkość ładowania serwisu jest to jeden z czynników rankingowych wpływających na pozycje w organicznych wynikasz wyszukiwania wyszukiwarki Google, a także jeden z czynników wpływających na konwersję strony. Trzeba pamiętać, że użytkownicy nie lubią czekać, dlatego szukając konkretnych informacji, produktów czy też usług chcą wynik otrzymać jak najszybciej. Wystarczy kilkusekundowe opóźnienie aby użytkownik opuścił dany serwis, i zaczął szukać gdzie indziej.
8. Bezpieczeństwo
Każdy właściciel strony internetowej powinien zadbać o jej bezpieczeństwo, oraz o bezpieczeństwo osób, które odwiedzają serwis. W tym celu warto się skupić na kilku podstawowych rzeczach: hostingu, certyfikacie SSL, regulaminie, polityce prywatności i cookies. Stabilny hosting jest podstawą istnienia serwisu, dlatego też należy zwrócić szczególną uwagę na parametry danego serwera oraz na jego awaryjność. Certyfikat SSL to nic innego jak protokół strony internetowej, który dzięki odpowiedniemu szyfrowaniu danych pomiędzy komputerami zapewnia bezpieczeństwo i poufność transakcji użytkowników. Regulamin i polityka prywatności są szczególnie ważne w przypadku sklepów intrenetowych. To właśnie w nich określamy zasady, na podstawie których świadczymy usługi lub sprzedajemy produkty. Cookies zwane również „ciasteczkami” są istotną rzeczą w kontekście prawnym.
Podsumowanie
Jak widać, stworzenie dobrej strony internetowej niesie ze sobą szereg wyborów i decyzji. Od niej zależy to jak zostaniemy zapamiętani przez potencjalnego klienta, czy chętnie będzie do niej powracał a co najważniejsze czy skorzysta z naszych produktów czy usług. Nie pozwól więc aby Twoja witryna uczyniła Twój biznes nierentownym i przyczyniła się do tego, że zostanie Ci przypięta łatka pseudo profesjonalisty. I pamiętaj, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz.
