Cechy dobrej strony internetowej

Data dodania: 2016/09/30 13:20

Twoja strona jest coraz rzadziej odwiedzana przez Internautów? To sygnał dla Ciebie, że może trzeba w niej coś zmienić. Podpowiadamy więc jaka powinna być dobra strona internetowa. 

Wbrew pozorom projektowanie stron internetowych to bardzo pracochłonny proces i nie taki łatwy jak się niektórym wydaje. Ważne jest więc aby powierzyć to odpowiedniej osobie, która zna się w tej kwestii. Osoby, która wie jakie panują trendy i moda, czego należy unikać aby strona była funkcjonalna nie tylko dla użytkownika ale też łatwa w obsłudze dla administratora. Pierwszą rzeczą zanim przystąpimy do projektowania jest wybranie dobrej i chwytliwej nazwy domeny. Należy więc upewnić się, czy ta, którą chcemy założyć jest wolna, czy jest kojarzona z firmą, jej produktami czy usługami. Dodatkowo warto sprawdzić czy wybrana nazwa jest dostępna także w portalach społecznościowych. Po wykupieniu domeny, przychodzi czas na budowę strony i kolejne decyzje. Poniżej wymieniamy kilka naszym zdaniem najważniejszych cech jakimi powinna wyróżniać się prawidłowo zaprojektowana strona internetowa aby mogła być ona dobrze widoczna w sieci, przyciągać uwagę potencjalnego klienta oraz pozostawić po sobie pozytywne wrażenia. 

1.Szata graficzna

Jest to pierwsza rzecz z jaką spotyka się użytkownik. Ważne by miała przyjazne kolory, przemyślane grafiki. Należy unikać zbyt dużej palety barw bo zbyt wiele kolorów rozprasza i nie wiadomo na co patrzeć. Najlepiej wybrać od dwóch do czterech kolorów. Ogranicza się też animacje, media i innego rodzaju wirtualne gadżety do minimum, a najlepiej trzymać się od nich z daleka. Ważne jest też aby czcionka, krój pisma, wielkości i kolorów liter i znaków były czytelne. Nie jest też pożądane częste zmienianie szaty graficznej, ponieważ wprowadza to chaos i zamieszanie odwiedzającego. Internauci nie lubią zmian, zwłaszcza gdy chodzi o strony, które często odwiedzają. Wypracowane schematy oraz rytuały odgrywają niezwykle istotną rolę podczas surfowania w sieci. Wchodząc na ulubioną stronę, automatycznie przechodzimy kursorem w miejsce, w którym znajduje się interesująca nas zakładka. Jeżeli jej tam nie ma lub wygląda inaczej niż wcześniej, użytkownik jest zmuszony do ponownego poznawania strony, co zajmuje mu więcej czasu. Niestety nie każdy jest cierpliwy i ma na to czas w danym momencie kiedy się czegoś szuka, więc łatwo zrezygnować z dalszego przeglądania witryny.

2.Przejrzystość

Strona jest przejrzysta, gdy nie jest przeładowana dużą ilością elementów informacyjnych takie jak nagłówki, zdjęcia, akapity tekstu itd. Elementy informacyjne na stronie powinny być więc luźno rozmieszczone, a między nimi powinna być przestrzeń.

3.Funkcjonalność

Szczególną uwagę należy zwrócić na funkcjonalność witryny. Bardzo ważna jest tu tzw. „metoda trzech kliknięć”. Jeśli nie stosowało się jej wcześniej to warto o niej pomyśleć. Według tej reguły użytkownik powinien móc dostać się do dowolnej, interesującej go informacji na stronie w maksymalnie trzech kliknięciach, przechodząc ze strony głównej przez maksymalnie trzy podstrony. Alternatywą do tej metody jest wprowadzenie z boku lub u góry strony paska wyszukiwarki, który umożliwi szybkie odszukanie tego, czego w danym momencie potrzebujemy. Szczególnie jest to przydatne w sklepach internetowych. Dobrą opcją jest dodanie widgetów, które wyświetlą np. informacje o fanpage'u lub koncie na Twitterze. Umożliwia to jednocześnie ich błyskawiczną subskrypcję.

4.Tylko kluczowe informacje

Należy ograniczyć tekst do minimum. Warto zawrzeć jedynie najważniejsze informacje na stronie bez przeładowania jej zbędnymi treściami. Każdy bowiem ma swoją zdolność koncentracji. Im więcej tekstu, tym większa pewność, że nikt go nie przeczyta. Warto umieścić slogan, który streszcza np. to czym dana firma się zajmuje. W zależności od rodzaju firmy, na stronie powinno znajdować się kilka rzeczy, które wchodzą w sferę informacji. W przypadku restauracji ważne będzie zamieszczenie karty menu z cennikiem, gdy jesteś producentem warto umieścić dobre zdjęcia produktowe, natomiast w przypadku firmy usługowej warto zamieścić referencje.

5.Intuicyjna nawigacja

Strona internetowa jest bezużyteczna bez logicznej nawigacji. Powinno zatem używać się jasnych i zrozumiałych nazw dla poszczególnych podstron np.  o nas, oferta, kontakt, galeria. Im krócej tym lepiej. Użytkownik od razu wklikuje się w to co w obecnej chwili jest mu potrzebne i nie szuka tego po całej stronie.

6.Responsywność

Urządzenia mobilne stają się coraz tańsze i bardziej dostępne. Coraz częściej i więcej korzystamy ze smartfonów i tabletów do przeglądania sieci. Według badań aż 70% decyzji zakupowych podejmowanych jest w ciągu godziny od sprawdzenia oferty na mobilnej stronie internetowej. Co oznacza, że ludzie przeglądają najpierw mobilne strony internetowe z zamiarem zrobienia bądź kupienia czegoś w konkretnym momencie. Jeśli szukają restauracji, lub chcą coś zamówić do jedzenia a znajdą stronę dostosowaną do ich urządzenia mobilnego to jest duże prawdopodobieństwo, że z niej skorzystają.

Jak widać, stworzenie dobrej strony internetowej niesie ze sobą szereg wyborów i decyzji. Od niej zależy to jak zostaniemy zapamiętani przez potencjalnego klienta, czy chętnie będzie do niej powracał a co najważniejsze czy skorzysta z naszych produktów czy usług. Nie pozwól więc aby Twoja witryna uczyniła Twój biznes nierentownym i przyczyniła się do tego, że zostanie Ci przypięta łatka pseudo profesjonalisty. I pamiętaj, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz.

Wstecz

Zaufali nam

Nasze wieloletnie doświadczenie oraz zdobyta wiedza pozwalają na efektywne wspieranie naszych Klientów w działaniach biznesowych.