Co to jest pozycjonowanie lokalne?

26/07/2022

Pozycjonowanie lokalne pozwala zaoszczędzić – frazy lokalne mogą przynieść tyle zysku, co najlepiej zoptymalizowana kampania Google Ads. Jest to doskonały sposób na promocję online dla firm, które mają mniejszy budżet na płatne reklamy, niż te o zasięgu krajowym lub międzynarodowym. 

Najpopularniejsze artykuły

Pozycjonowanie lokalne pozwala zaoszczędzić – frazy lokalne mogą przynieść tyle zysku, co najlepiej zoptymalizowana kampania Google Ads. Jest to doskonały sposób na promocję online dla firm, które mają mniejszy budżet na płatne reklamy, niż te o zasięgu krajowym lub międzynarodowym. Dzięki wdrożeniu strategii lokalnego SEO będziesz mógł pozyskać klientów zorientowanych na skorzystanie z konkretnej usługi – wyróżniających się wysokim prawdopodobieństwem konwersji. 

Zastanawiasz się, czy warto zainwestować w pozycjonowanie lokalne? Wypełnij niezobowiązujący formularz. Oddzwonimy do Ciebie i porozmawiamy merytorycznie o promocji Twojego biznesu w sieci. Wykonamy bezpłatnie analizę Twojego serwisu. Pozostajemy do dyspozycji.

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne (nazywane również lokalnym SEO) to działania wykonywane w celu podniesienia pozycji Twojej strony internetowej dla fraz kluczowych, które odnoszą się do konkretnej lokalizacji (np. miasta, powiatu lub gminy). Strategia ta pozwala firmowym serwisom poszerzyć widoczność w wyszukiwarce Google, co przekłada się na pozyskanie stałych i opłacalnych klientów zainteresowanych produktami lub usługami z danej lokalizacji.

Kto powinien zainwestować w pozycjonowanie lokalne? 

Pozycjonowanie lokalne to doskonała szansa dla przedsiębiorstw świadczących usługi w obrębie danej lokalizacji. Jest dedykowane głównie zakładom usługowym posiadającym fizyczne placówki oraz strony internetowe. Skorzystają na tym m.in.: 

  • fryzjerzy, 
  • tatuażyści, 
  • osiedlowe sklepy spożywcze,
  • serwisy komputerowe,
  • mechanicy,
  • wizażystki,
  • siłownie,
  • kosmetyczki,
  • dentyści,
  • ginekolodzy,
  • masażyści,
  • kluby fitness,
  • siłownie,
  • baseny,
  • restauracje i kawiarnie.

Lokalne SEO okazuje się „strzałem w dziesiątkę” również wszystkim przedsiębiorcom świadczącym usługi u klientów, przykładowo:

  • hydraulicy,
  • ekipy remontowe
  • ekipy sprzątające,
  • firmy budowlane,
  • elektrycy.

Każdy przedsiębiorca, któremu zależy na zwiększeniu stopnia pożądanej konwersji (np. w postaci skorzystania z usługi), powinien zainwestować w pozycjonowanie lokalne.

Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż rozwiązanie to jest bardzo opłacalne, ponieważ potencjalni klienci wpisujący sprecyzowaną frazę (np. masażysta Kraków, fryzjer Tarnów lub mechanik Warszawa) są w większości przypadków zdecydowani na transakcję, jeśli tylko znajdą odpowiednią ofertę.

Pozycjonowanie lokalne – jak wyglądają wyniki wyszukiwania lokalnego?

Wyniki wyszukiwania lokalnego składają się z trzech głównych elementów – katalogów branżowych, wizytówek Google oraz stron internetowych wykonawców świadczących usługi w danym obszarze.

Wyniki wyszukiwania lokalnego w Google
Źródło: Google.pl

  1. Budowa wyników wyszukiwania lokalnego – katalogi

Jak możesz zauważyć – na przedstawionym zrzucie ekranu po wpisaniu przykładowej frazy lokalnej, zatytułowanej „mechanik samochodowy Wrocław”, na samej górze strony (pod paskiem wyszukiwań) znajdują się katalogi stron Oferteo.pl oraz Olx.pl. Mają one na celu pomóc internaucie znaleźć najlepszego usługodawcę.

  1. Budowa wyników wyszukiwania lokalnego – mapa Google

Wyniki wyszukiwania lokalnego składają się również z mapy Google – dobrze wypozycjonowane firmy są widoczne w sektorze wizytówek Google Moja Firma znajdującym się pod katalogami. Mapa Google to bardzo ważny element lokalnego SEO. Dlaczego? Ponieważ dzięki temu rozwiązaniu internauci mogą poznać opinie o danej firmie, zobaczyć wybrany lokal od wewnątrz oraz z zewnątrz, a dodatkowo włączyć nawigację (funkcja „Trasa”), która doprowadzi ich do konkretnego obszaru wykonywania usługi.

  1. Budowa wyników wyszukiwania lokalnego – strony internetowe

Strony internetowe znajdują się pod wizytówkami Google. Są jednym z trzech wyborów, jakich mogą dokonać potencjalni klienci zainteresowani lokalną usługą na frazę kluczową, którą aktualnie wyszukali. Umiejętnie pozycjonowanie lokalne pozwoli wzbogacić wyniki wyszukiwania stron internetowych o tzw. elementy schema, które wzbogacą wiedzę potencjalnych klientów o najważniejsze informacje.

Przykładów elementów schema w wyszukiwarce
Źródło: Google.pl

Elementy schema są bardzo użyteczne. Można je zaimplementować poprzez kod, który należy wkleić w segmencie strony (chodzi o JSON-LD). Kolejną opcją jest dodanie znaczników schema bezpośrednio w tagach HTML lub poprzez RDFa (rozszerzając tagi HTML5).

Twój biznes bazuje na społeczności z określonego miasta lub dzielnicy? Zależy Ci na pozyskaniu klientów, którzy będą regularnie korzystali z oferowanych usług? Chcesz dowiedzieć się, jak poprawnie wdrożyć elementy schema w wyszukiwarce? Wypełnij ten formularz. Oddzwonimy do Ciebie.

Pozycjonowanie lokalne – jak długo trzeba czekać na efekty?

Pozycjonowanie lokalne to długofalowy proces wymagający regularnych audytów SEO, przygotowania odpowiedniej strategii pozycjonowania oraz wdrożenia właściwych prac optymalizacyjnych on-page i off-page. Ważne są również działania content marketingowe, analityczne oraz cykliczne optymalizacje obejmujące m.in. sprawdzanie aktualnych trendów, oraz analizę konkurencyjnych przedsiębiorstw.

Połączenie powyższych elementów pozwoli uzyskać satysfakcjonujące rezultaty. W jakim czasie? Z doświadczenia we współpracy z naszymi klientami, możemy stwierdzić, iż wzrost ruchu jest zauważalny po ok. 5 miesiącach od wdrożenia strategii lokalnego SEO.

Efekty wdrożenia strategii lokalnego SEO wykonane dla naszego klienta bziuk.pl na przestrzeni 3 lat
Źródło: Semstorm.com

Na powyższej grafice możesz zauważyć, że pozycjonowanie lokalne przynosi stopniowe rezultaty. Ponad rok współpracy spowodował znaczny wzrost ruchu w serwisie naszego klienta, a co za tym idzie – zaczęły się pojawiać dodatkowe wejścia skutkujące nie tylko skorzystaniem z usług, ale również innymi działaniami (np. telefoniczne rezerwacje).

Warto również wspomnieć, iż pozycjonowanie lokalne, które świadczyliśmy naszemu klientowi, umożliwiło zwiększenie pozycji słów kluczowych w wyszukiwarkach, z kilkudziesięciu na ponad 300 (w TOP 10).

Pozycjonowanie lokalne na przestrzeni 3 lat – pozycje w TOP 10, które osiągnęliśmy dla firmy bziuk.pl
Źródło: Semstorm.com

Dodatkowe frazy, które generują ruch, znajdują się aktualnie na pozycjach TOP 50 – jest ich ponad 900, co jak na poziom konkurencyjności branży, w której działa firma bziuk.pl z Warszawy jest zadowalającym rezultatem – zarówno według nas, jak i w opinii naszego klienta.

Pozycjonowanie lokalne na przestrzeni 3 lat – pozycje w TOP 50, które osiągnęliśmy dla firmy bziuk.pl
Źródło: Semstorm.com

Reasumując powyższe wykresy, możemy śmiało przyznać, że efekty pozycjonowania lokalnego w postaci dodatkowych klientów będą widoczne po kilku lub kilkunastu miesiącach od wdrożenia optymalnej strategii lokalnego SEO. 

Ruch, jak mogłeś zauważyć, pojawił się po 5 miesiącach, a z wewnętrznych statystyk naszego klienta wynika, że popularność oferty wzrosła po mniej więcej 9 miesiącach od rozpoczęcia współpracy. Wówczas lokalni internauci zaczęli coraz częściej korzystać z usług firmy bziuk.pl, regularnie zwiększając jej budżet operacyjny.

Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne?

Przeciętna, rynkowa cena za pozycjonowanie lokalne wynosi zazwyczaj od 500 do 1 000 zł netto w skali miesiąca. Nie są to jednak sztywne widełki, ponieważ na koszt lokalnego SEO wpływ mają następujące elementy:

  • branża (im mniej konkurencyjna, tym tańsze jest pozycjonowanie lokalne);
  • konkurencyjność fraz kluczowych (najdroższe są w branżach: medyczna, hazardowa, hostingowa);
  • rodzaj słowa kluczowego (ogólne – jedno-, lub dwuwyrazowe, czy precyzyjne long tail – składające się z ponad 3 wyrazów);
  • obecnie zajmowane pozycje (jeśli Twoja strona kiedyś była pozycjonowana, cena za lokalne SEO będzie zdecydowanie niższa);
  • aktualna jakość Twojego serwisu (pod kątem technicznego SEO oraz optymalizacji treści).

Podając naszym klientom konkretną cenę za pozycjonowanie lokalne, bierzemy pod uwagę także długość trwania umowy. W przypadku współpracy zawartej na 12- lub 24 miesiące koszty lokalnego SEO są znacznie niższe.

Pozycjonowanie lokalne – jak samodzielnie sprawdzić wyniki?

Powstało wiele narzędzi, które umożliwiają właścicielom firm monitorowanie pozycji słów kluczowych w Google. Funkcję taką udostępnia chociażby prosty, ogólnodostępny i darmowy instrument Ad Preview.

Sprawdzanie wyników pozycjonowania lokalnego za pomocą narzędzia Ad Preview
Źródło: Ad Preview

Narzędzie Ad Preview pozwala bezproblemowo sprawdzić podgląd wyników wyszukiwania z wybranej lokalizacji. Wystarczy wpisać odpowiednią frazę, wybrać obszar, z którego perspektywy chcemy zweryfikować widoczność, język, a także urządzenie (komputer lub urządzenia mobilne). 

Dostosowanie wyników wyszukiwania lokalnego SEO za pomocą narzędzia Ad Preview
Źródło: Ad Preview

Mechanizm ten docelowo powstał z myślą o diagnostyce reklam Google Ads, natomiast świetnie sprawdza się pod kątem weryfikowania wyników lokalnych dla wybranej lokalizacji. Sporą zaletą tego narzędzia jest fakt, iż pozwala on analizować widoczność zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych.

Funkcję monitorowania pozycji słów kluczowych udostępnia także płatna wersja narzędzia SerpRobot.

Podziel się tym artykułem z innymi!

wstecz

Zapisz się na nasz

NEWSLETTER

Tworzymy strony internetowe dopasowane do wszystkich urządzeń mobilnych.

Pokaż więcej

Administratorem danych osobowych zawartych w zgłoszeniu jest

Pokaż więcej

Zadzwoń lub napisz do nas!

Dołącz do grona naszych zadowolonych klientów

Wyślij zapytanie