Pozycjonowanie lokalne – co to jest i dlaczego warto?

Data dodania: 2016/11/03 14:37

Kto posiada swoją stronę internetową, blog czy portal doskonale wie jak duży wpływ na promocję w sieci ma pozycjonowanie. Dzięki pozycjonowaniu można pojawić się na jednym z pierwszych miejsc w wynikach wyszukiwania. A co dodatkowo daje pozycjonowanie lokalne?

Na wstępie należy zaznaczyć, że pozycjonowanie lokalne to mechanizm, który został wprowadzony przez Google. Na pierwszy rzut oka proces wydaje się skomplikowany, lecz to Google sprawdza pozycję użytkownika i na tej podstawie wyświetla informacje dotyczące jego okolicy. Wyszukiwarka działa opierając się na podstawie fraz kluczowych i lokalizacji. Dzięki temu mieszkaniec Warszawy wpisując hasło np. „armatura łazienkowa” w rezultacie otrzyma linki do sklepów działających w jego okolicy. Taka lokalizacja ułatwia wyszukiwanie i znacznie oszczędza czas. 

Zalety pozycjonowania lokalnego

  • Zwiększa nie tylko ruch na stronie, ale znacznie podnosi sprzedaż. Jak pokazują wszystkie statystki aż 78% użytkowników korzystających z wyszukiwania lokalnego zrobiło zakupy, lub zamówiło usługę oferowaną przez daną firmę.
  • Przyciąganie klientów korzystających z usług mobilnych, np. jeśli dana osoba na co dzień nie mieszka w Krakowie a szuka adresu jakiegoś sklepu w tym mieście, to na jej liście wyników pojawi się sporo linków przenoszących do stron, które korzystają z pozycjonowania lokalnego. Google prezentuje osobom korzystającym z urządzeń mobilnych wyniki ściśle dostosowane do ich lokalizacji. Wyniki te ustalane są przez wyszukiwarkę niezależnie od tego czy poszukiwana fraza kluczowa zawiera nazwę miejscowości czy nie. Przykładowo, gdy szukamy stomatologa w Krakowie to Google sugeruje nam gabinety z tego miasta ale pod warunkiem ze użytkownik ustawi w urządzeniu usługę lokalizacji. Użytkowników smartfonów i tabletów stale przybywa a ludzie poszukują usług będąc „w podróży” Jest to z pewnością obiecujący trend, którego w żaden sposób nie można lekceważyć. Szacuje się że 56% badanych właśnie podczas podróży dokonało jakiegoś zakupu.
  • Mniejsza konkurencja. W ogólnopolskich wynikach wyszukiwania konkurują ze sobą setki firm. Nic więc dziwnego bo w każdym mieście działa po kilkanaście restauracji, biur nieruchomości czy weterynarzy. A 86% użytkowników wykonuje wyszukiwania fraz związanych z lokalnie prowadzonymi biznesami.
  • Mniejsze koszty. Pozycjonowanie ogólnie wiąże się z koniecznością ponoszenia większych nakładów pracy i wyższymi wydatkami na co małe firmy często nie mogą sobie pozwolić. W przypadku SEO lokalnego konkurencja zmniejsza się przeważnie do kilku lub kilkunastu przedsiębiorstw  w zależności od wielkości miasta i konkurencyjności danej branży. Dzięki temu małe, lokalne przedsiębiorstwa mogą zaistnieć w wynikach wyszukiwania na konkurencyjne frazy ponosząc stosunkowo niewielkie koszty.

Kto zyskuje na pozycjonowaniu lokalnym?

Pozycjonowanie lokalne jest dobrym mechanizmem dla wszystkich przedsiębiorstw. Jednak małe firmy mają większą szansę na przebicie się wśród panującej konkurencji. Lokalne SEO może być prowadzone zarówno dla małych i średnich przedsiębiorstw usługowych, produkcyjnych i handlowych działających na terenie danego miasta bądź regionu jak również firm posiadających wiele oddziałów na terenie całego kraju. Są to np. fryzjerzy, kosmetyczki, zegarmistrze, małe sklepy osiedlowe, małe bary, mechanicy, stolarze, murarze, restauracje itp. Branża, w której działa firma nie ma w zasadzie znaczenia. Ważne jest spełnienie jednego warunku jakim jest posiadanie fizycznej lokalizacji i regularnie przyjmowanie w niej klientów.

Co należy zrobić aby pozycjonować się lokalnie ?

Local SEO kładzie większy nacisk na optymalizację stron internetowych pod wyniki wyszukiwania dla klientów z konkretnego miasta, regionu czy województwa, w którym zlokalizowana jest siedziba firmy itp. Tak jak w klasycznym pozycjonowaniu konieczna m.in. jest:

  • odpowiednia optymalizacja strony która ma za zadnie pomóc stronie w osiągnięciu wysokich pozycji w wynikach. Strona jest bowiem kierowana do węższego grona odbiorców o bardziej szczegółowych potrzebach i oczekiwaniach,
  • treści na stronie głównej powinny krótko pokazywać profil w jakim działa firma, informacje dotyczące produktów czy usług, a także zachęcać do skorzystania z oferty firmy. Powinny też aktywizować do dalszej nawigacji po serwisie. Treść powinna być tak skonstruowana, aby od pierwszych zdań utwierdzać internautę w tym, że w swoich poszukiwaniach dobrze trafił.
  • warto zwrócić uwagę na „meta description”. Nie jest to co prawda już czynnik rankingowy ale warto go nie pomijać. Optymalny description nie powinien być przesycony frazami kluczowymi. W opisie warto zawrzeć nazwę miasta, żeby zapewnić internautę, że wyświetlony w wynikach wyszukiwania obiekt jest zgodny z lokalizacją danego użytkownika.
  • odpowiednio dużo czasu i uwagi należy poświęcić takiemu elementowi jak zakładka „kontakt”. Powinna ona zawierać kluczowe informacje o firmie takie jak pełna nazwa firmy, adres wraz kodem pocztowym, adres e-mail, telefon kontaktowy (i FAX), dodatkowe, ważne informacje, które dodatkowo uwiarygodnią firmę w oczach użytkowników i wyszukiwarki (NIP, REGON itp.). Na podstronie powinno się znaleźć miejsce dla mapki wizytówką Google Lokalnie.

Warto jednak dodać na koniec, że zastosowanie strategii lokalnego SEO wcale nie wyklucza działań globalnych. Strategia ta uzupełni o pewne elementy działania w zakresie tradycyjnego pozycjonowania. Oba typy działań warto prowadzić równolegle zwłaszcza w przypadku dużych firm z wieloma oddziałami zlokalizowanymi na terenie całego kraju.

Wstecz

Zaufali nam

Nasze wieloletnie doświadczenie oraz zdobyta wiedza pozwalają na efektywne wspieranie naszych Klientów w działaniach biznesowych.