Responsywność strony internetowej – czym jest i dlaczego jest tak ważna przy prowadzeniu biznesu?
Responsive Web Design w odniesieniu do strony internetowej oznacza, że dana witryna www jest odpowiednia dla wszystkich urządzeń, na których może być wyświetlana.
1. Co to jest responsywność (RWD)
Responsive Web Design w odniesieniu do strony internetowej oznacza, że dana witryna www jest odpowiednia dla wszystkich urządzeń, na których może być wyświetlana. Czyli poprawnie wyświetlana jest jej zawartość tj. treści, zdjęcia itp. na urządzeniach takich jak desktopy komputerowe, telefony i tablety. Dzięki temu użytkownicy mogą przeglądać naszą stronę www na dowolnym urządzeniu w sposób przejrzysty, łatwy i kompleksowy. Responsywna strona internetowa nie ucina treści i innych zawartości, dzięki temu, że jest automatyczne dopasowana do wielkości i rozdzielczości wyświetlacza użytkownika. Strony wykonane w technologii RWD posiadają intuicyjną nawigację. Strona, która nie jest responsywna ma jeden rozmiar, dlatego aby ją przejrzeć np. na telefonie trzeba przesuwać zawartość w każdą stronę i powiększać/zmniejszać czcionkę, „szczypać ekran”. Ogólnie trudno jest dotrzeć na takiej stronie do poszukiwanych przez nas treści i zajmuje to zdecydowanie więcej czasu.
2. Strona responsywna a strona mobilna – czy to to samo?
Często terminy te używane są zamiennie jednak nie oznaczają one tego samego. Strony mobilne są oddzielnym bytem. Są niezależne od strony www otwieranej na komputerze. Są projektowane specjalnie pod urządzenia mobilne i wdrażane niezależnie od tradycyjnej strony www. Strona mobilna może wyglądać inaczej i może zawierać inne treści niż strona otwierana na komputerze. Najczęściej strona mobilna otwierana jest w subdomenie, która zawiera literkę „m” np. m.domena.pl. Responsywność powoduje natomiast inne ułożenie treści, ale wciąż jest to ta sama strona www, którą otwieramy na komputerze o tej samej domenie.
3. Wady i zalety strony responsywnej
Zaletą stron responsywnych (RWD) jest to, że utworzona treść wyświetli się poprawnie na każdym urządzeniu. Dzięki temu strona prezentuje się doskonale zarówno na komputerze stacjonarnym jak i na tablecie czy smartfonie. Utrzymanie strony internetowej responsywnej generuje mniejsze koszty niż prowadzenie osobno witryny mobilnej oraz stacjonarnej. A co więcej strony responsywne osiągają wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Jedyną wadą RWD są wysokie koszty wdrożenia. Wynikają one z zaprojektowania witryny od zera, rozplanowania położenia wszystkich elementów oraz testów działania.
4. Powody, dla których warto posiadać responsywną stronę internetową
- Responsywność wiąże się ściśle z mediami społecznościowymi
Obecnie ponad połowa użytkowników social media takich Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, Snapchat czy Google Plus korzysta z urządzeń mobilnych. Dlatego jeśli strona www jest responsywna to wszystkie treści zostaną odtworzone na urządzeniach mobilnych. Jeśli strona nie jest mobilna to traci się konwersję czyli rośnie procent odrzuceń, co oznacza że użytkownik nie pozostaje dłużej na stronie. W związku z tym pieniądze wydawane na promocje w social mediach są marnotrawione bo nie docierają do wielu osób, które zakładaliśmy.
- Mobilni użytkownicy mają inne cele niż użytkownicy na komputerach stacjonarnych
Użytkownicy mobilni potrzebują szybkich informacji, które są przekazywane w przejrzysty sposób. Udowodniono, że użytkownicy korzystający z urządzeń mobilnych kupują pod wpływem impulsu. Dlatego ważna jest też optymalizacja strony internetowej. Należy więc postawić na prosty i przejrzysty interfejs a także na intuicyjną nawigację. Przełoży się to na ruch a kolejno na zarobki.
- Coraz więcej osób stara się być mobilnych
Zbadano, że ok 95% Polaków używa telefonów komórkowych, procent ten stale rośnie. Analogicznie, jeśli rośnie liczba użytkowników to rośnie też liczba korzystających z Internetu na telefonach i tabletach. Ponadto Google dąży do tego, aby wszyscy właściciele stron uresponsywniali swoje witryny.
- Responsywność odrzuca konwersję czyli współczynnik odrzuceń
Użytkownicy odwiedzający daną stronę internetową nie zostaną na niej długo, jeżeli będą musieli ją ciągle powiększać/zmniejszać/przesuwać itd. żeby uzyskać informacje, których szukają. Treść, która wygląda dobrze na komputerze, może być nieczytelna na telefonie. Jeżeli witryna nie będzie responsywna to współczynnik odrzuceń będzie rósł w błyskawicznym tempie. Mobilna wersja spowoduje zatrzymanie użytkownika dłużej niż 10 sekund, zachęci do zakupu, wysłania wiadomości czy kontaktu.
- Polityka google’a promuje responsywność
Google od jakiegoś czasu naciska na responsywność stron www. W 2018 roku poinformowało, że wersje mobilne biorą udział w umieszczaniu strony w wysokich rezultatach wyszukiwania. Dzięki tej aktualizacji, Google przesuwa w dół rankingu strony, które nie są responsywne. To spowodowało przetasowania w pozycjach. Jeśli myśli się poważnie nad poprawieniem ruchu na stronie należy w pierwszej kolejności zoptymalizować ją pod kątem urządzeń mobilnych, a następnie myśleć o pozycjonowaniu.
- Responsywność przyczynia się do wzrostu konwersji
Często odwiedzana strona na komputerze może zupełnie nie działać na urządzeniach mobilnych. O ile użytkownik jest w stanie poczekać na załadowanie się strony na komputerze o tyle na telefonie jest to sytuacja niedopuszczalna. Po kilku sekundach użytkownik opuszcza daną witrynę, zanim jeszcze zdążyła się naładować. Należy też pamiętać, żeby informacje kontaktowe były dobrze widoczne i „klikalne”. Użytkownik, który widzi numer telefonu lub e-mail powinien móc w niego kliknąć, a aplikacja na telefonie mogła ją wykonać. Czyli dzwonimy bezpośrednio ze strony i nie musimy przekopiowywać numeru telefonu czy maila.
- Mobilni użytkownicy generują coraz większy ruch na stronie w porównaniu z wersją na komputerach
Coraz częściej okazuje się, że mobilni użytkownicy są znaczącą częścią generowanego ruchu na stronie. Nie należy o nich zapominać bo mogą oni być przyszłymi klientami, którzy pomogą rozwijać biznes w Internecie. Strony dla użytkowników mobilnych powinny być łatwe w obsłudze, czytelne, przejrzyste a nawigacja po nich intuicyjna. Jeśli nastawia się na rozwój to mobilność i responsywność musi być na czołowych miejscach w każdej strategii marketingowej.
Podsumowanie
W prowadzeniu swojej firmy warto wykorzystać responsywność, ponieważ otwiera nam ona wiele nowych dróg oraz stwarza szansę na pozyskanie nowych klientów. Każdego roku przybywa nam coraz więcej użytkowników korzystających z Internetu na urządzeniach mobilnych. Dlatego też każda firma powinna zdać sobie sprawę z tego, że jeżeli nie dostosowuje swojej strony internetowej do tych użytkowników to traci wielu potencjalnych klientów. W dzisiejszych czasach większość z nas nosi ze sobą smartfon i w każdej wolnej chwili przy jego pomocy korzysta z Internetu. Niezależnie od tego czy chcemy mieć tylko wizytówkę internetową czy też sklep online to należy zadbać o to, by nasza strona www wyświetlała się poprawnie na każdym urządzeniu.
